maanantai 8. syyskuuta 2014

Taustatietoa omasta treenaamisesta

BLOGI ON SIIRTYNYT OSOITTEESEEN LAAMANAAMA.COM 

Niin kuin esittelyssäkin jo kirjoittelin, niin liikunta ja urheileminen on mulle elämäntapa. Mulla tulee oikeasti fyysisesti ja henkisesti huono olo, jos en pysty purkamaan energiaani liikkumiseen. Vuosien saatossa olen kyllä oppinut myös levon merkityksen ja omasta mielestäni tunnistan milloin on oikea hetki levätä. Oman kropan kuuntelua ei voi yhtään aliarvioida.

Tällä hetkellä kirjoittelen tätä juttua syysflunssan kourissa. Aika harvinaista "herkkua" mulle, sillä oon viimeksi ollut kuumeessa muistaakseni intissä vuonna 2001 ja nyt heti perään 2014. Tottakai aina silloin tällöin tulee jotain pieniä räkätauteja, mutta jostain syystä kuumetta mulla on ani harvoin. No, nyt on. Silloin kun sä et pysty liikkumaan, sun motivaatios liikuntaa kohtaan kasvaa ihan uusiin svääreihin. Odotan jo nyt, parin päivän sairastelun jälkeen, sitä hetkeä kun voin taas lähteä salille tai lenkille. Oon aika varma, että se tapahtuu jo tän viikon aikana.

Omasta liikuntahistoriasta sen verran, että oon aina ollut urheilullinen. Pienestä pitäen on tullut pelattua vapaa-ajalla erilaisia pelejä ja varmasti urheilullinen sukukin on syynä siihen, miksi urheilukärpänen puraisi muakin. Ala-asteella osallistuin aina koulujen välisiin juoksukisoihin ja liikuntatunnit oli tietty se kaikista mukavin aine koulussa. Taisin saada ylä-asteen päätteeksi liikuntastipendinkin.

Jostain syystä en kuitenkaan koskaan lapsena halunnut liittyä mihinkään seuroihin, vaan liikuin omaksi ilokseni. Kävin kerran jossain kiekkokoulussa, mutta kun koutsi käski luistella takaperin, niin homma alkoi maistumaan puulta. Oisin paljon ennemmin vain pelannut. Siihen jäi lätkähommat.

Mun lajitausta on salibandy. 1998 perustettiin kaveriporukan kanssa salibandyseura OSW (One Season Wonder) ja siellä tuli pelattua 2.-6.divaria aina vuoteen 2011 asti. Sitten loppu motivaatio ja lopulta myös olkapää meni sijoiltaan, joten sain hyvän syyn heittää fatpipen uuniin. Hienoja aikoja joka tapauksessa ja tuon apinaporukan kanssa vuosia pyörittyä on oppinut hyvät sosiaaliset taidot.

Säbän lisäksi kuntosalilla treenaaminen on ollut mukana kuvioissa n.15 vuotta. En oo mikään bodari eikä mun tavoitteena ole koskaan ollut minkään uusien ennätysten tekeminen. Haluan vaan treenata monipuolisesti ja pitää kropan jokaisen osa-alueen kondiksessa. Hyvä lihaskunto auttaa eri lajijuttujen lisäksi ihan jokapäiväisessä elämässä.

Aerobista kuntoa pidän nykyään yllä juoksemalla sekä pyöräilemällä. Pyrin tekemään 2-4 aerobista treeniä viikossa. Kesäisin esim. duunimatkat menee kauhean kätsästi, kun juoksee tai pyöräilee töihin ja takasin. Kroppa herää, ajatus kulkee ja saa hyvän startin päivään.

Tässä vähän taustaa treenijuttuihin. Pyrin päivittämään tänne treenaamiseen liittyviä juttuja lähiaikoina niin treeniohjelmien kuin -vinkkienkin kautta.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti